Strategia Public Relations jest najczęściej dokumentem zawierającym wszystkie wytyczne i ustalenia związane z komunikacją w określonej organizacji. Często stanowi ona swojego rodzaju uzupełnienie strategii rozwoju danej firmy. Aby strategia PR była opracowana w odpowiedni sposób, oprócz wiedzy wymagana jest bardzo dokładna analiza danych przedsiębiorstwa.
Z czego składa się strategia Public Relations?
- Analiza wstępna — dokładna analiza obecnej sytuacji komunikacyjnej przedsiębiorstwa.
- Cel biznesowy — sprecyzowany i mierzalny, dla którego tworzona jest dana strategia PR. Czasem tym celem jest określona sprzedaż produktu, czasem zwiększenie świadomości klientów na dany temat. Cel musi zostać indywidualnie dopasowany do firmy.
- Cel strategiczny — bardzo ogólny cel działań strategii PR, jest mniej mierzalny niż cel biznesowy. Określa on raczej pewną zmianę w działaniach firmy, a tym samym często zmianę w postrzeganiu firmy przez klientów.
- Cel komunikacyjny — najbardziej mierzalny z celów, jest skonstruowany w taki sposób, aby jednoznacznie można było stwierdzić, czy został zrealizowany, czy nie.
- Grupa docelowa — ściśle mówiąc są to osoby, do których trafić ma nasz przekaz. Możemy podzielić je na kilka podgrup:
- grupy strategiczne — zazwyczaj, ale nie zawsze są to potencjalni klienci firmy,
- grupy taktyczne — za ich pomocą chcemy wpłynąć na zachowanie grup strategicznych. Dobrym przykładem są tutaj celebryci przedstawiani jako autorytety w danej dziedzinie.
- Kluczowe przekazy — hasła, slogany, sformułowania, które będą używane w trakcie kampanii.
- Taktyka — jest to wykorzystywany w danej strategii PR zestaw narzędzi. Co ważne jedna strategia może wykorzystywać kilka taktyk w zależności od liczby grup docelowych.
- Harmonogram — określone w czasie i zaplanowane poszczególne etapy przebiegania oraz czas trwania strategii PR.
- Budżet — ostatni, ale nie najmniej ważny element. Szczegółowe zaplanowanie budżetu, jakim dysponujemy oraz odpowiednie rozplanowanie wydatków pomoże nam zmaksymalizować efekty, jakie chcemy osiągnąć.