projektowanie koszulek

Metoda piezoelektryczna utwardzana UV – czy warto ją stosować w nadrukach?

W tradycyjnych drukarkach biurowych stosuje się dwie metody drukowania – termiczną oraz piezoelektryczną. Przeciętnemu użytkownikowi te nazwy prawdopodobnie nic nie mówią, dlatego warto zastanowić się nieco dłużej nad właściwościami druku zarówno jedną jak i drugą techniką, aby wiedzieć jak dopasować ją do efektów, które chcemy osiągnąć.

Krótko mówiąc, drukarki atramentowe działają na zasadzie wystrzeliwania kropli atramentu na powierzchnię materiału. Aby jakość wydruku była jak największa, rozmiar wspomnianych kropel powinna być jak najmniejsza. O tym, na jakiej technologii oparte jest działanie drukarki decyduje budowa i zasada działania głowic. Obecnie za bardziej zaawansowaną technicznie metodę uznaje się druk piezoelektryczny. Jest on jednocześnie także bardziej precyzyjny, nie powoduje odprysków, zniekształceń oraz odznacza się wiernym odwzorowaniem barw. Budowa głowic takich drukarek stanowi o jej zdecydowanie dłuższej żywotności, niż w przypadku konkurencyjnych technologii, ponieważ mogą one pracować również w niskich temperaturach przez co szybko się nie zużyją.

Mimo to, że druk piezoelektryczny znalazł zastosowanie w wielu drukarkach biurowych nie oznacza, że nie wykorzystuje się ich także na dużą skalę w profesjonalnych drukarniach. Możliwości tych drukarek są naprawdę spore, biorąc szczególnie pod uwagę fakt, że druk może odbywać się na wielu innych powierzchniach, a nie tylko na papierze. W drukarniach często wykonuje się nadruki na przeróżnych materiałach, gadżetach i akcesoriach, w tym np. na piłkach golfowych czy ceramice. Jak widać jest to metoda dość uniwersalna. Sama jakość druku także stoi na wysokim poziomie. Jednak, aby nadruk był trwały, dodatkowo stosuje się UV, dzięki któremu jest on utwardzany.

Druk UV dodaje dodatkowych zalet m.in. przyspiesza proces schnięcia tuszu, nakładania folii, dzięki czemu ogólny czas produkcji jest znacząco skrócony. Promienie UV dobrze sprawdzą się na takich powierzchniach jak PCV, plexi, drewno, szkło czy ceramika. Tak szerokie spektrum działania sprawia, że druk ten szczególnie często służy do produkcji materiałów reklamowych, materiałów promocyjnych jak banery, tablice, ceramika reklamowa czy kubki z logo firmy. Materiał podkładowy może liczyć nawet kilka centymetrów, dzięki czemu można zadrukować niemal dowolną powierzchnię.

Farby UV są wodoodporne, nie straszne im również inne czynniki atmosferyczne oraz promienie UV, co czyni tę technikę druku niezwykle popularną.

projektowanie koszulek