Utrzymanie samochodu – wysokie koszty?

Pomimo tego, że samochód dzisiaj nie jest postrzegany jako synonim luksusu, a w wielu przypadkach jest nawet niezbędnym narzędziem do codziennego przemieszczania się, to rzadko kiedy zastanawiamy się nad rzeczywistymi kosztami utrzymania samochodu osobowego skupiając się wyłącznie na ekonomicznej jeździe i kwotach zostawianych na stacjach paliw. Jakie koszty powinniśmy jednak brać pod uwagę decydując się na utrzymanie samochodu? Jakie są rzeczywiste koszty eksploatacji samochodu w Polsce?

Wbrew pozorom lista koniecznych wydatków związanych z utrzymaniem sprawnego samochodu jest niezwykle długa i obejmuje takie pozycje jak okresowe wymiany płynów eksploatacyjnych, wymiany zużywających się podzespołów, okresowe badania techniczne czy nawet składki na obowiązkowe ubezpieczenie OC.

(Zobacz także: Rodzaje instalacji gazowej)

Płyny eksploatacyjne

W samochodzie znajdziemy wiele różnorodnych płynów eksploatacyjnych, począwszy od oleju silnikowego, płynu do wspomagania, płynu hamulcowego, płynu chłodniczego, a skończywszy na płynie do spryskiwaczy. Producenci samochodów zalecają, aby każdy z nich był wymieniany niemalże corocznie (wyjątkiem czasami jest płyn chłodniczy – do dwóch lat eksploatacji oraz płyn do wspomagania – również do dwóch lat). Często konieczność wymiany określana jest również dopuszczalnym rocznym przebiegiem pojazdu. Dobrej klasy olej z filtrem to koszt około 150,-zł, płyn do wspomagania to 50,-zl, płyn chłodniczy około 50,-zł, zaś płyn hamulcowy to około 30,-zł. Płyn do spryskiwaczy, zarówno w wersji letniej, jak i zimowej, kupimy już za kilkanaście złotych w każdym z marketów.

Zużywające się części samochodowe?

Najszybciej zużywającymi się częściami są części eksploatacyjne, których ceny zależne są od konkretnego modelu pojazdu i jego wersji. Można przyjąć, że koszt klocków hamulcowych na jedną oś to około 150-300 złotych, koszt tarcz hamulcowych to wydatek od 200 do 500 złotych za oś, zaś komplet amortyzatorów zaczyna się od 400 złotych. Do kosztów eksploatacji pojazdu należy doliczy również komplet opon zimowych i letnich – każdy to wydatek od tysiąca do nawet 3 tysięcy złotych, zaś sam koszt wymiany to około 100,-zł. Coroczny przegląd techniczny pojazdu to 99,-zł, zaś w przypadku samochodów wyposażonych w LPG to już 163,-zł.
Przy takich sumach koszt corocznej wymiany piór wycieraczek zamykający się w kwocie kilkudziesięciu złotych jest raczej kosztem pomijalnym.

(Sprawdź: MotoSzef.pl – Sklep internetowy z częściami samochodowymi)

Podsumowując, koszt zakupu pojazdu, jego ubezpieczenia i benzyny to część kosztów związanych z posiadaniem i eksploatacją własnego pojazdu.